Storytelling

De waarde van een goed verhaal
Om mensen te laten samenwerken, heb je een verhaal nodig. Een goed verhaal verbindt, bezielt en inspireert mensen en zorgt ervoor dat ze voor hetzelfde doel willen gaan. Een krachtig en verbindend verhaal functioneert als vliegwiel voor ontwikkeling, maakt heldere keuzes mogelijk en is in de hele organisatie, iedere dag opnieuw, voelbaar en zichtbaar. Organisaties die een goed verhaal hebben, trekken als vanzelf mensen aan die zich hiermee willen verbinden. 

Storytelling: in en aan welk verhaal willen jullie werken?
Storytelling gaat over de vraag in en aan welk verhaal jullie willen werken. Op welke waarden bouwen jullie, wat zijn jullie drijfveren en wat is de belofte die jullie willen doen. Ook de vraag hoe dit verteld wordt, speelt een grote rol in storytelling. Letterlijk, met woorden, en figuurlijk, met keuzes, daden, producten, arbeidsomstandigheden en bijvoorbeeld pedagogisch klimaat. Een goed verhaal is hoorbaar, zichtbaar en voelbaar. Iedere dag opnieuw.

Storytelling:

  • levert een verhaal op waarmee mensen zich willen verbinden
  • functioneert als vliegwiel voor ontwikkeling
  • maakt heldere keuzes mogelijk
  • bezielt, inspireert en enthousiasmeert
  • maakt dat je een organisatie of product krachtig en onderscheidend kunt neerzetten

Storytelling in onderwijs
22 jaar geleden vroeg de eerste onderwijsorganisatie of ik hen wilde helpen hun verhaal te vertellen. Een aantal jaren later besloot ik uitsluitend nog voor het onderwijs te werken. Omdat scholen en onderwijsstichtingen net als ik voor ontwikkeling gaan. En omdat iedere school anders is en iedere opdracht daarmee weer nieuw.

Mijn aanbod

Missie, visie en waarden

Bouwstenen: verhalen die vertellen over  kracht, verlangen, drijfveren, successen en identiteit. Daaruit ontstaan waarden, missie, visie en desgewenst een slogan als kapstok voor ontwikkeling en communicatie.

Resultaat: een coherent verhaal waarmee het team zich verbindt. Als vliegwiel voor ontwikkeling en voor het krachtig neerzetten van school, bedrijf of organisatie.

Transformeren van verhalen

Soms houdt een team vast aan een verhaal dat organisatieontwikkeling in de weg staat.

In een sessie met het hele team gaan we aan de slag met de verhalen die vertellen over belemmerende overtuigingen. We onderzoeken of ze kloppen en kijken wat het team nodig heeft om te gaan werken in een verhaal dat getuigt van eigen kracht, drijfveren en verlangen.

Plannen en creatieve producten

Ik vertaal jullie verhaal in (school)plannen, schoolgidsen, een gedicht, een droomverhaal of bijvoorbeeld een archetypisch verhaal. 

Nieuwsgierig? Kijk dan eens in het droomschoolplan van basisschool Calluna in Ede of lees het sprookje van Eduzon in Wolvega.

Samenwerking biedt meer!

Niet alleen woorden, ook illustraties en vormgeving dragen bij aan het krachtig en coherent neerzetten van jullie verhaal. De vormgeefster waarmee ik samenwerk, kan dit verhaal  vertalen in een passend logo. Samen met haar ontwikkel ik ook bijzondere, creatieve producten. Een jonge illustrator tekent voor de unieke verbeelding van jullie verhaal. Cocreatie leidt tot producten waarvan onze klanten blij worden. 

 

 

Wil jij weten wat ik voor jouw school of onderwijsstichting kan betekenen? Mail dan: marlijn@marlijnnijboer.nl  Wees welkom! 

Wat klanten zeggen

Joke Broekema

openbare basisschool Calluna Ede:

 

‘Marlijn heeft precies de juiste woorden gegeven aan ons verhaal. Het heeft ons versterkt en zelfbewust gemaakt en geeft ons alle ruimte om te stralen en te groeien.’

Jan Kroon

lid College van Bestuur Catent:

‘Marlijn verstaat de kunst om in te dalen in de organisatie en kan als geen ander luisteren naar dat wat in de organisatie leeft. Keer op keer slaagde zij erin om vanuit de diversiteit aan inbreng van medewerkers een herkenbaar en duidelijk verhaal te schrijven.

Haar creativiteit van denken en spitsvondige wijze van vraagstelling leidden altijd tot mooie resultaten’.